ιστοριες

Επικοινωνία μετ εμποδίων

Από  | 

Υπάρχουν φιλίες και φιλίες (d’uh). Αλλά κάποιες φιλίες δεν είναι αρκετές, ή αρκετά επικοινωνιακές. Και σου αφήνουν μια περίεργη γεύση…την γεύση του κενού.

  Μια κολλητή πάντα σκυλο-αργεί στα ραντεβού, μια άλλη πάντοτε έρχεται με τον γκόμενό της, μια τρίτη ποτέ δεν έχει χρόνο για σένα, και μια τέταρτη, θέλει να συναντιέστε μόνον σε συναυλιακούς χώρους. Σ΄όλες τις περιπτώσεις…η επικοινωνία σας είναι «ατελής» (βλέπε: κουλή). Δεν ξέρεις αν η φίλη/ο φίλος είναι πραγματικά «δικό σου άτομο» ή αν έχει άλλους λόγους να σε σέρνει. Όσο περνάνε τα χρόνια, βαριέσαι να το ψάχνεις το ζήτημα. Βαριέσαι να κυνηγάς φιλίες που δεν σου προσφέρουν αυτό που στηρίζει κανονικά μια σωστή φιλία: επικοινωνία. Μέσω της οποίας έρχεται και η συναισθηματική ή κοινωνική υποστήριξη. Τότε καταλαβαίνεις ότι δεν έχεις ανάγκη από φίλες/φίλους που δεν τα έχουνε βρεί καθόλου με τον εαυτό τους…

  Ορίστε παραδείγματα, και αν αναγνωρίσεις φίλες/ους σου μέσα από αυτά…είναι καιρός να αρχίσεις να βαριέσαι πιά. Μπορείς και χωρίς αυτές/ούς.

«Σόρρυ μωρέ που άργησα». Δέκα στις δέκα φορές που συναντιέστε με την συγκεκριμένη φίλη (ή φίλο, αλλά ας μην το γράφω και συνέχεια), φτάνει με καθυστέρηση – και δεν μιλάμε για πέντε λεπτά, ούτε καν για μισή ώρα. Μιλάμε ότι φτάνει όταν εσύ έχεις αρχίσει να χασμουριέσαι, όταν έχουν αλλάξει βάρδια δύο γκαρσόνια, όταν έχεις ήδη πιεί πέντε καφέδες/ποτά, όταν το γάλα (στον καφέ σου) έχει γίνει γιαούρτι. Την συγχωρείς, αλλά χαλιέσαι πολύ – όχι μόνον που περίμενες σαν το ζώον εκατό ώρες, αλλά και που δεν έχετε χρόνο τώρα να πείτε μια κουβέντα της προκοπής…συν, που είναι τα νεύρα σου νταντέλες.

.Γιατί το κάνει;  Επειδή έτσι θέλει. Υπάρχουν 3 περιπτώσεις: (α) δεν έχει αίσθηση του χρόνου και βασικά υπολογίζει την πάρτη της περισσότερο απ΄όσο τους άλλους, (β) προτιμάει να μην πολύ-επικοινωνήσει, και ξέρει ότι αν έρθει αργά ο χρόνος σας θα είναι μετρημένος, άρα δεν θα χρειαστεί να μπεί στο τριπάκι «λέω τον πόνο μου – ακούω τον πόνο σου» και (γ) είναι μουλάρα.

«Σόρρυ αλλά πρέπει να φύγω νωρίς». Δέκα στις δέκα φορές, πρέπει να την κάνει πριν τις 12, ή τελωσπάντων πάνω που αρχίζει να ζεσταίνεται η κουβέντα. Με αποτέλεσμα ποτέ να μην λέτε τίποτα πέρα από τα trivial, τα «γεμίσματα», αυτά που πάνε αγάλια-αγάλια την κουβέντα σε πιο προσωπικό επίπεδο. Μόνο που, μόλις τελειώνετε με τα γεμίσματα, πρέπει να φύγει.

.Γιατί το κάνει; Γιατί δεν τρελαίνεται να περάσει στο προσωπικό επίπεδο, γιατί θέλει μεν να σε δεί, δεν θέλει δε να αποκαλύψει τίποτα σπουδαίο για τον εαυτό της ή την κατάστασή της, ούτε να μάθει τα δικά σου. Είτε τα λέει αλλού, είτε δεν τα λέει πουθενά.

«Εχει βαβούρα, ε;»  Σε πηγαίνει πάντα σε κλαμπ, μπαρ με πολύ δυνατή μουσική, συναυλίες, ματς, πεδία μάχης,  μέρη με απίστευτο κόσμο ή με χιλιάδες γνωστούς της. Πίνετε ένα ποτό με στριμωξίδι και τα ηχεία στον αφαλό, δεν ακούτε η μία την άλλη, το πολύ-πολύ να μεθύσετε ή να βρείτε γκόμενους, αλλά να ανταλλάξετε απόψεις, αποκλείεται.

.Γιατί το κάνει; Επειδή στην ουσία δεν θέλει επικοινωνία, θέλει βραδινή έξοδο, και προτιμάει «με παρέα» παρά χωρίς. Είτε εσύ είσαι εκεί είτε ένα πόμολο, ένα και το αυτό. Άρα, ας κάτσει με το πόμολο…

«Ήρθε και ο Μπάμπης, πειράζει;» Σου λέει «πάμε να τα πούμε, έχω θέματα» και κουβαλάει μαζί της πάντα και τον γκόμενο/σύζυγο. Ο οποίος, καλός-χρυσός, αλλά δεν είναι δικός σου φίλος. Επίσης, με τον έτσι μπροστά, δεν θα πείτε τα σώψυχά σας. Ίσως να μην σε πείραζε αν δεν σε είχε βάλει από την αρχή στο τριπάκι «θέλω να μιλήσουμε».

.Γιατί το κάνει; Ίσως να είναι (α) πολύ καψούρω μαζί του και να μην μπορεί στιγμή χωρίς αυτόν, (β) να μην καταφέρνει να τον ξεφορτωθεί ή (γ) να θέλει να ξεμπερδεύει μαζί σου χωρίς πολλά-πολλά. Διαλέγεις και παίρνεις.

«Ο Μπάμπης δεν μπόρεσε». Είναι παντρεμένη 6 χρόνια, και τον άντρα της τον έχεις δεί μόνο στο γάμο, κι αυτό φευγαλέα. Ενώ σε καλεί να βγείτε όλοι μαζί, ο άντρας δεν έχει κάνει εμφάνιση. Μία φορά, έστω, να θυμηθείς τη φάτσα του – ακόμα και όταν σε καλεί στο σπίτι, ο σύζυγος είναι στο Ντουμπάι. Ή στα Καμμένα Βούρλα, θα σε γελάσει…

.Γιατί το κάνει; Ελα ντε! Μπορεί να του έχει πεί τα χιλιάδες παραμύθια και να φοβάται ότι καταλάθος θα του ξεφουρνίσεις τις αλήθειες. Μπορεί να ντρέπεται γι αυτόν, που είναι αξύριστος από το Μιλένιουμ. Μπορεί να ντρέπεται για σένα, που ντύνεσαι τσολιάς. Μπορεί να φοβάται μην της τον φάς. Πάντως δεν είναι στα καλά της.

«Κι η τρίτη ξαδέρφη σου τι κάνει; Και η θεία σου;» Όποτε συναντιέστε σε υποβάλλει σε ανάκριση τρίτου βαθμού – για πράγματα που όχι μόνον δεν έχουν σημασία για σένα, αλλά δυσκολεύεσαι και να τα θυμηθείς. Ο Θείος μου ο Αλέκος; Καλέ που τον ξετρύπωσες; Ενας γκόμενος από το ΄07; Ημαρτον κύριε! Με το μπαράζ των ερωτήσεων, δεν σκέφτεσαι πιά καθαρά στο τέλος της συνάντησης – και δεν έχετε πεί ντιπ τίποτα της προκοπής.

.Γιατί το κάνει; Όχι επειδή κόβεται για τον θείο σου τον Αλέκο, ή τον οποιονδήποτε άσχετο περι του οποίου ρωτάει. Αλλά επειδή δεν θέλει κενά στην συζήτηση, ή επειδή φοβάται μήπως προλάβεις να ρωτήσεις εσύ κάτι…ή έστω, μήπως ξεστομίσεις κάτι ουσιαστικό/ προσωπικό. Το οποίο, δεν το θέλει, δεν το αντέχει, δεν ξέρει να το διαχειριστεί. Μετά θα πρέπει να σου πεί και δικά της, και δεν είναι έτοιμη (ποτέ, όμως).

«Εμαθες ότι ο Τάδε παντρεύτηκε/πέθανε/χώρισε/όλα τα παραπάνω;» Με αυτήν την φίλη (ή τον φίλο – ισχύει πάντα το «φίλη/φίλος»)  απλώς ανταλλάσσετε κουτσομπολιά – τι έκανε ποιος και γιατί. Μιλάτε μόνον για ασήμαντα πράγματα, σου δίνει πληροφορίες για «εξωτερικούς», γενικά φέρεται πολύ σαν την προηγούμενη (6) έστω και χωρίς ερωτήσεις. Περιμένεις ότι θα περάσετε στο παρασύνθημα μετά το μπλα-μπλα-μπλα αλλά δεν περνάτε ποτέ.

.Γιατί το κάνει; Δεν θέλει να πιάσετε άλλα θέματα, θέλει να μιλάτε για ξένους συνέχεια, ή να λέτε μπούρδες, ή να μην αγγίζετε ποτέ τίποτα που αφορά εσάς τις δύο. Είναι το πιο καταπιεσμένο και καταπιεστικό είδος επικοινωνίας – μετά τις επιφανειακές κουβέντες, ΔΕΝ περνάτε στις ουσιαστικές. Φεύγεις με βάρος στο στήθος, ίσως και με κεφάλα καζάνι.

«Παίζει μια καλή ταινία». Η/ο φίλη/ος που σε παίρνει μόνον για να πάτε μαζί σινεμά, και μετά πρέπει να φύγει – συνδυασμός του (2) και του (3). Λέτε τρείς κουβέντες («θες ποπ-κορν; Αναψυκτικό;») και ούτε καν συζητάτε για την ταινία, πράγμα που σε κάνει να γυρνάς σπίτι και να παίρνεις άλλες κολλητές τηλέφωνο να πείτε καμιά κουβέντα.

.Γιατί το κάνει; Ταινία θέλει να δεί, όχι να μιλήσει με σένα. Αλλά σαν να βγαίνει κι από την υποχρέωση (ορίστε, βρεθήκαμε!) χωρίς να πεί πάνω από τις αναγκαστικές τρείς φράσεις περι ποπ-κορν. Απλώς δεν της αρέσει να βλέπει ταινίες εντελώς μόνη, και δεν έχει φουσκωτή κούκλα να πάρει μαζί της στο διπλανό κάθισμα.

«Είμαι ντίρλα». Όποτε συναντιέστε είναι μεθυσμένη στο μη περαιτέρω, με αποτέλεσμα να μην θυμάται τίποτα την επόμενη μέρα, και να μην λέει και τίποτα την ίδια βραδιά. Επίσης, να μην σε ακούει ακόμα κι όταν της φωνάζεις ότι σε τρώει η αρκούδα.

.Γιατί το κάνει; Εχει πρόβλημα το άτομο, εκτός που είναι πολύ χάι από φυσικού του. Ή θα κόψει το ποτό, ή θα ασχοληθεί λίγο παραπάνω με τις φιλίες του…και τα δύο, θέλουν το χρόνο τους, οπότε μην περιμένεις με κομμένη την ανάσα.

«Είμαι χάλια». Φίλη/ος που συναντιέστε ΜΟΝΟΝ όταν χωρίζει/υποφέρει/απολύεται/περνάει κρίση/χτυπιέται. Αφηγείται ασταμάτητα τον πόνο της/του, εσύ ακούς ασταμάτητα χωρίς να σταυρώνεις λέξη, μετά περνάει η ώρα, έχεις γίνει κι εσύ χάλια, επιπλέον αισθάνεσαι ότι δεν έχεις προσφέρει τίποτα στη σχέση – άσε που δεν έχεις εισπράξει και τίποτα εκτός από νταούνιασμα.

.Γιατί το κάνει; Επειδή σ΄έχει βρεί καλό άτομο, γι αυτό. Επειδή το΄χει ξανακάνει με το επιθυμητό αποτέλεσμα (είπε πόνο της/του) κι επειδή είναι μουλάρα, επίσης…

    Γενικά οι συναντήσεις με φίλες/ους πρέπει να σε κάνουν να αισθάνεσαι καλύτερα, όχι χειρότερα. Πρέπει να φεύγεις με μια αίσθηση ανάτασης, «μοιράσματος», ανακούφισης, όχι μ΄έναν νταλκά στο σβέρκο σου.  Και δεν μιλάμε για την μία στις δέκα φορές, που όντως η φίλη/ος περνάει άσχημα, ή για την μία στις πέντε φορές που βρισκόσαστε αλλά δεν επικοινωνείτε καθόλου. Συμβαίνουν κι αυτά…απλώς όταν συμβαίνουν ΜΟΝΟΝ αυτά, κάτι δεν πάει καλά στη σχέση. Αυτό που δεν πάει καλά, πρέπει να συζητηθεί για να έρθει στα ίσια της η φιλία. Κάνε την προσπάθειά σου. Κι αν δεν έχει αποτέλεσμα…αξίζεις πολύ περισσότερο! Δηλαδή, πληζ…

ANATELLO1

Σχόλια

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.