Διαφορετικα

Διάβασμα με τα μάτια της ψυχής

Από  | 

Στις 4 Ιανουαρίου (χθες δηλαδή) γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Braille προς τιμήν του Λουδοβίκου Μπράιγ, του εφευρέτη της γραφής Braille. Ο Λουδοβίκος Μπράιγ, γεννήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 1809. Από ένα ατύχημα, τυφλώθηκε μικρός και στα δυο μάτια, ωστόσο κατάφερε να νικήσει και να επιβληθεί στην αναπηρία του. Διέπρεψε και ανέπτυξε ένα σύστημα κώδικα αφής που θα επέτρεπε στους τυφλούς να διαβάζουν και να γράφουν. Ο ίδιος παρουσίασε τα αποτελέσματα της σκληρής δουλειάς του στους συνομηλίκους του, για πρώτη φορά το 1824, όταν ήταν μόλις 15 χρονών.

Grade-1-Braille-Example_2-700x141

Με αφορμή τη σημερινή ημέρα, θυμήθηκα τους μήνες που πέρασα κι εγώ μαθαίνοντας ανάγνωση και γραφή Braille. Δεν είχα μέχρι τότε κανένα ιδιαίτερο ερέθισμα για να το κάνω, ούτε συγγενείς ή φίλους μη βλέποντες. Κάποια στιγμή όμως είχα γνωρίσει ένα κοριτσάκι τυφλό, του οποίου του άρεσε πολύ η ιταλική γλώσσα και ήθελε να μάθει. Πόσο άδικο να στερηθεί κάποιος τη γνώση, παιδί ή ενήλικας, επειδή δε βλέπει ή επειδή εμείς οι καθηγητές δε γνωρίζουμε τη «γλώσσα» τους.

Τα μαθήματα ξεκινούν και οι περισσότεροι συμμετέχοντες είναι καθηγητές ελληνική φιλολογίας και δάσκαλοι κυρίως ειδικής αγωγής. Η μοναδική ξενόγλωσση και μάλιστα ιταλικής στο τμήμα ήμουν εγώ, με άλλα λόγια η μόνη άσχετη… Οι περισσότεροι εκεί μέσα σχεδόν δεν έβρισκαν λόγο να παρακολουθώ τα μαθήματα αυτά, καθώς δεν υπήρχε δυνατότητα ούτε πιθανότητα ν’ αξιοποιηθούν οι γνώσεις μου σε διδασκαλία παιδιών στο δημόσιο σχολείο, λες και χάνεται η αξία της εκμάθησης σε πρώτη φάση και της διδασκαλίας έπειτα, αν δεν είσαι διορισμένος, όμως who cares? Δε το κάνουμε για την αποκατάσταση…

Δε γίνονται όλα για την αποκατάσταση, για το βόλεμα…

Κάποιες φορές ξεβολευόμαστε, χρειάζεται να βγούμε από την comfort zone μας, για ν ανοίξουν λίγο οι ορίζοντες του μυαλού μας, τα μάτια της ψυχής μας. Και για μένα η εκμάθηση της γλώσσας Braille ήταν αυτό ακριβώς…Έκλεινα για λίγο τα μάτια του προσώπου μου κι άνοιγα αυτά της ψυχής μου,  αγγίζοντας  τη γραφομηχανή και προσπαθώντας να μάθω τους συνδυασμούς για τα γράμματα, τους ενδείκτες μορφοποίησης, τα σημεία στήξης, τους διφθόγγους, τους αριθμοδείκτες και τις ημερομηνίες.

αντηεαΑν ήταν εύκολο; Προσωπικά δυσκολεύτηκα αρκετά…Έπρεπε όχι μόνο να μάθω να διαβάζω και να γράφω σωστά στη γλώσσα αυτή, αλλά να το κάνω και σε συγκεκριμένο χρόνο…Μου φαινόταν πραγματικά δύσκολο, όχι όμως και ακατόρθωτο ε… Πόσο καλομαθημένοι ήμαστε…

Φτάνει η ημέρα των εξετάσεων για την Πιστοποίηση. Είχα πολύ άγχος, γιατί τα μαθήματα ήταν πολύωρα και ήθελα πολύ να πετύχω. Γράφω σωστά-όπως αποδείχθηκε-τα θέματα, παραδίδω την κόλλα και φεύγοντας με σταματά για λίγο, όπως σταμάτησε κι άλλους, ο κύριος Χρήστος-τυφλός- ο οποίος ήταν παρών σε όλη τη διάρκεια των εξετάσεων και ο οποίος ερχόταν συχνά στην αίθουσα που γίνονταν τα μαθήματα, χαιρετούσε, καθόταν λίγο κι έφευγε.

-Το όνομά σας;

-Ανθή Πάνου

-Ααα η δασκάλα των ιταλικών…

-(χαμογελώ) Ναι…

-Πάρε γρήγορα την Πιστοποίηση για να μου μάθεις ιταλικά μέχρι το καλοκαίρι…Προλαβαίνω;

-(χαμογελώ ξανά) Ναι..Προλαβαίνετε…

A presto

Ανθή Πάνου

Σχόλια

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.